Începând cu luna mai 2021, se aplică Reglementarea (UE) 2020/740, care modifică modul de etichetare a anvelopelor. Aflaţi mai multe despre semnificaţia etichetei anvelopelor şi despre noutăţile privind clasa energetică a anvelopelor.
Considerăm că noua etichetă UE pentru anvelope va permite consumatorilor să obţină informaţii mai relevante şi comparabile cu privire la parametrii anvelopelor şi îi va îndemna pe utilizatorii finali să facă o alegere informată atunci când achiziţionează anvelope noi. Am pregătit o explicaţie mai detaliată privind eticheta anvelopelor în următoarele secţiuni.
Vechi vs. nou: o comparaţie a etichetelor UE pentru anvelope
Etichetele UE pentru anvelope şi clasele de eficienţă au un design nou şi prezintă mici schimbări datorită unui nou format de scară. Eticheta standard anterioară afişa clase de anvelope doar în funcţie de rezistenţa la rulare, aderenţa pe carosabil ud şi nivelul de zgomot exterior la rulare. Noua etichetă UE pentru anvelope conţine informaţii suplimentare privind performanţele anvelopelor în condiţii de zăpadă şi gheaţă. Scara claselor de etichete pentru aderenţa pe carosabil ud şi rezistenţa la rulare are acum 5 în loc de 7 clase, desemnate cu litere de la A la E.
| Eficienţa din punctul de vedere al consumului de combustibilŞtiaţi că anvelopele sunt responsabile pentru consumul a până la 20% din combustibilul utilizat de vehiculul dvs.? Alegând anvelope cu un nivel ridicat de eficienţă din punctul de vedere al consumului de combustibil, veţi putea parcurge mai mulţi kilometri la fiecare umplere a rezervorului şi veţi reduce emisiile de CO2. În funcţie de rezistenţa la rulare a anvelopei, eficienţa din punctul de vedere al consumului de combustibil variază de la clasa A, care indică nivelul cel mai bun de economie de combustibil, până la clasa E, care oferă cel mai slab nivel de economie de combustibil. Între clase, consumul de combustibil creşte cu aproximativ 0,1 litri la fiecare 100 km parcurşi. Pe scurt, anvelopele eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil necesită mai puţină energie pentru a rula. Acest lucru are ca rezultat o cantitate mai mică de combustibil utilizat, dar şi un impact redus asupra mediului! |
| Clasamentul în funcţie de aderenţa pe carosabilul udAderenţa pe carosabilul ud” este capacitatea de a adera la drum în condiţiile unui carosabil umed. Clasamentul UE se concentrează pe un singur aspect al aderenţei pe carosabil ud – performanţa de frânare a anvelopei pe carosabil ud. Performanţa este măsurată pe o scară de la A la E. Anvelopele cu grad mare de aderenţă pe carosabil ud se vor opri mai rapid pe drumuri ude atunci când se aplică frâna complet. Într-o situaţie de urgenţă, câţiva metri înseamnă foarte mult.
Notă: În timp ce şofaţi, respectaţi întotdeauna distanţele de oprire recomandate.
*În cazul măsurătorii conform metodelor de testare prevăzute de Regulamentul UNECE 117. Distanţele de frânare pot varia în funcţie de condiţiile deplasării şi de alţi factori de influenţă |
| Clasamentul în funcţie de nivelul de zgomotClasamentele UE pentru anvelope iau în considerare şi zgomotul exterior pe care îl generează o anvelopă în timpul şofatului. Alegerea unei anvelope dintr-o clasă bună ca nivel de zgomot poate reduce impactul şofatului dvs. asupra mediului înconjurător. Nivelul de zgomot este ordonat în clasele A, B sau C. Zgomotul la rulare al anvelopei este măsurat în decibeli, iar numărul exact este afişat în partea de jos a etichetei. Anvelopele cu nivel redus de zgomot au între 67 şi 71 dB. Cel mai înalt nivel indică unde sonore între 72 şi 77 dB. O creştere cu doar câţiva decibeli reprezintă o diferenţă mare la nivel de zgomot. De fapt, o diferenţă de 3 dB dublează zgomotul exterior produs de o anvelopă. |
O explicaţie a noii etichete UE pentru anvelope
Există câteva informaţii noi pe care le puteţi găsi pe versiunea actualizată a etichetelor UE pentru anvelope. Iată noul design al etichetei UE pentru anvelope, explicat pe scurt:
| Codul QR:Includerea unui cod QR oferă acces facil la detaliile despre produs în partea publică a bazei de date a produselor UE. Codul poate fi scanat şi oferă acces la fişele cu informaţii despre produse şi la etichetele europene pentru anvelope. |
| Identificatorul tipului de anvelopă:Fiecare anvelopă trebuie să se identifice printr-o denumire unică de anvelopă. |
| Pictograma anvelopă cu zăpadă:Pictograma anvelopă cu zăpadă arată dacă o anvelopă este adecvată pentru condiţii de zăpadă abundentă. Aceasta conţine un simbol cu un fulg de zăpadă pe un munte cu trei vârfuri (3PMSF), care este încorporat pe flancul anvelopelor de acest tip. Performanţa aderenţei la zăpadă este testată în general în conformitate cu Anexa 7 la Reglementarea UNECE nr. 117. Reglementarea descrie în detaliu factori precum suprafaţa de testare, temperatura aerului, vehiculul de testare, sarcina, presiunea, viteza şi multe altele. |
| Pictograma anvelopă cu gheaţă:A doua pictogramă nouă prezintă un simbol al unei stalagmite cu gheaţă şi indică faptul că o anvelopă oferă o distanţă de frânare mai scurtă pe drumurile acoperite cu gheaţă pe perioada iernii. Informaţiile privind performanţa aderenţei pe gheaţă vor avea la bază certificarea standard ISO (ISO 19447), care urmează să fie publicată în iulie 2021. Pentru anvelopele care respectă cerinţele tehnice, pictograma de aderenţă pe gheaţă va fi inclusă pe noua etichetă UE pentru anvelope a unei anvelope C1 (passenger car tyre), care satisface valorile minime ale indicelui de aderenţă pe gheaţă stabilite în certificarea standard ISO. Standardele pentru anvelopele C2 şi C3 urmează să fie definite. |
Rezumatul modificărilor
- Niveluri de clasificare reduse: eficienţa din punctul de vedere al consumului de combustibil şi aderenţa pe carosabilul ud sunt clasificate acum pe 5 niveluri (from A to E) în loc de 7
- Zgomotul exterior de rulare este măsurat pe o scară de la A (lowest noise level) la C (highest noise level)
- Noua etichetă UE pentru anvelope oferă un cod QR care poate fi scanat pentru a obţine accesul la detalii despre produs
- Fiecare anvelopă trebuie să aibă un element unic de identificare
- Noua pictogramă anvelopă cu zăpadă arată dacă o anvelopă este potrivită pentru condiţii de zăpadă abundentă
- pictogramă nouă pentru aderenţa la zăpadă indică dacă o anvelopă C1 (passenger car tyre) satisface valorile minime ale indicelui de aderenţă pe gheaţă stabilite în noua certificare standard ISO 19447
Noua reglementare a etichetei anvelopelor - FAQ Ce este eticheta anvelopei?
Introdusă în 2012, eticheta anvelopelor oferă consumatorilor din întreaga Europă informații despre consumul de combustibil, performanța de tracțiune și zgomot, prin detalierea rezistenței la rulare a anvelopelor, aderența pe teren umed și zgomotul extern la rulare. Prin utilizarea acestei scale comune, obiectivul etichetei UE a anvelopelor este de a facilita consumatorilor alegerea în cunoștință de cauză atunci când cumpără anvelope noi. Începând cu 1 mai 2021, eticheta revizuită a anvelopelor va intra în vigoare.
De ce modifică Comisia Europeană eticheta existentă a anvelopelor?
Cu regulamentul revizuit privind eticheta anvelopelor, Comisia Europeană își propune să sporească siguranța, precum și eficiența economică și de mediu a transportului rutier, promovând anvelope eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, sigure, cu aderență optimă pe teren umed și niveluri reduse de zgomot. Noua etichetă include, de asemenea, informații noi pentru consumatori care indică dacă o anvelopă este potrivită pentru utilizare în condiții de zăpadă severă (anvelope de iarnă) sau chiar în condiții extreme de gheață.
Când va intra în vigoare noua etichetă a anvelopelor?
Noua reglementare a etichetei anvelopelor se va aplica de la 1 mai 2021. Până atunci, eticheta actuală a anvelopelor rămâne în uz.
Toate anvelopele intră sub incidența noii reglementări privind etichetarea anvelopelor?
Noua reglementare privind eticheta anvelopelor se aplică anvelopelor pentru turisme (anvelope C1), anvelopelor vehiculelor utilitare ușoare (anvelope C2) și anvelopelor vehiculelor grele (anvelope C3) care sunt introduse pe piață după 1 mai 2021.
Ce anvelope sunt excluse din noua reglementare a etichetării anvelopelor?
Noua reglementare privind etichetarea anvelopelor se aplică numai anvelopelor noi pentru autoturisme (anvelope C1), anvelopelor vehiculelor utilitare ușoare (anvelopelor C2) și anvelopelor pentru vehicule grele (anvelopelor C3). Următoarele categorii sunt excluse în prezent din domeniul de aplicare al noii reglementări: anvelope reșapate, anvelope off-road, anvelope de curse, anvelope clutabile, anvelope de rezervă pentru uz temporar, anvelope concepute pentru a fi montate pe vehicule înmatriculate pentru prima dată înainte de 1 octombrie 1990 anvelope a căror viteză nominală este mai mică de 80 km/h, anvelope al căror diametru nominal al jantei nu depășește 254 mm sau este de 635 mm sau mai mult.
Ce se schimbă în eticheta Europeană a anvelopelor?
• Conform noii reglementări, atât producătorii de anvelope, cât și distribuitorii vor trebui să furnizeze date oficiale de etichetare înainte de vânzarea tuturor anvelopelor: C1 (anvelope pentru turisme), C2 (anvelope pentru vehicule comerciale ușoare) și C3 (anvelope pentru vehicule comerciale grele).
• Conform noii reglementări, pe lângă eticheta standard (rezistență la rulare, aderență umedă și zgomot exterior de rulare), există și opțiuni pentru includerea unei pictograme care să indice dacă o anvelopă este potrivită pentru condiții de zăpadă și o altă pictogramă nouă pentru aderența pe gheață.
• Anvelopele potrivite pentru condiții de zăpadă poartă simbolul muntelui cu trei piscuri și fulgului de nea (3PMSF) pe etichetă, precum și pe peretele lateral al acestor anvelope. Anvelopele C1 (turisme) care îndeplinesc cerințele viitorului standard ISO pentru performanța pe gheață vor avea un nou simbol pe etichetă, care reprezintă o stalagmită de gheață. Simbolul pentru gheață nu este încă present pe peretele lateral.
• A fost făcută o modificare minoră în ceea ce privește clasele de etichete pentru rezistența la rulare și aderență pe teren umed: clasele curente goale pentru anvelopele C1 și C2 au fost completate și clasele redundante (care nu mai sunt permise conform valorilor limită) au fost șterse și formează o nouă scară care are doar 5 clase (de la A la E).
• În partea de jos a etichetei, clasa de zgomot (A, B sau C) va fi întotdeauna indicată în plus față de valoarea nivelului de zgomot extern în decibeli.
• Conform noii reglementări, etichetele anvelopelor trebuie să includă și numele producătorului de anvelope, precum și un identificator unic, identificatorul tipului de anvelopă.
• În cele din urmă, eticheta anvelopei va trebui să includă un cod QR, care este destinat să facă legătura directă cu detaliile specifice anvelopelor din Baza de date europeană de produse pentru etichetarea energetică (EPREL).
Distribuitorii de anvelope trebuie să reeticheteze anvelopele deja existente în stoc, care au fost introduse pe piață înainte de 1 mai 2021?
Toate anvelopele C1, C2 și C3 produse începând cu 1 mai 2021 și introduse în mod necesar pe piață după această data, trebuie să aibă noua etichetă. Cu toate acestea, distribuitorii nu au obligația de a reeticheta anvelopele care sunt în stoc după 1 mai 2021, dacă aceste anvelope au fost introduse pe piață înainte de această dată, deci înainte de intrarea în vigoare a noului regulament de etichetare a anvelopelor. Cu alte cuvinte, anvelopele introduse pe piață înainte de 1 mai 2021 pot rămâne cu eticheta veche până când sunt vândute. Prin urmare, atât eticheta veche, cât și cea nouă pot fi găsite pe anvelope la punctele de vânzare chiar și după 1 mai 2021, în funcție de data introducerii acestor anvelope pe piață.
Care sunt obligațiile producătorilor de anvelope în raport cu noua reglementare a etichetării anvelopelor?
Producătorii de anvelope au posibilitatea de a pune fie un autocolant pe anvelopă, fie să includă o etichetă tipărită la fiecare livrare a lotului de anvelope identice către distribuitor. Goodyear se va asigura că toate anvelopele livrate partenerilor vor avea etichetă imprimată. Producătorii de anvelope trebuie, de asemenea, să introducă informațiile cerute de noua reglementare privind eticheta anvelopelor în baza de date a produselor (EPREL) dezvoltată de Comisia Europeană înainte de a introduce o anvelopă pe piață de la 1 mai 2021.
Ce este EPREL?
EPREL este baza de date europeană pentru produse disponibilă public pentru etichetarea energiei, care a fost creată de către Comisia Europeană pentru a oferi consumatorilor informații importante privind eficiența energetică. Scopul său este de a spori activitățile de supraveghere a pieței și aplicarea acestora în UE. Este o cerință legală pentru furnizorii (producătorii, importatorii sau reprezentanții autorizați) ale produselor reglementate de Regulamentul UE de etichetare energetică (de exemplu, aparatele de uz casnic) să încarce informații despre produsele lor în baza de date înainte de a introduce aceste produse pe piață în UE. Conform noii reglementări privind eticheta anvelopelor, producătorii de anvelope vor trebui, de asemenea, să introducă informațiile în baza de date a produselor înainte de a introduce o anvelopă pe piața UE începând cu 1 mai 2021.
Eticheta anvelopei oferă informații complete despre performanța anvelopei?
Eticheta oferă informații de bază despre cinci aspecte esențiale ale performanței unei anvelope (consum de combustibil, aderență pe teren umed și zgomot de rulare extern, aderență pe zăpadă și aderență pe gheață) pentru a ajuta consumatorii să facă o alegere în cunoștință de cauză. Cu toate acestea, eticheta nu acoperă toți parametrii legați de performanța generală a unei anvelope. Prin comparație, testele independente efectuate de revistele auto acoperă în medie cincisprezece aspecte ale performanței anvelopelor, în timp ce Goodyear analizează peste cincizeci de criterii, inclusiv rezistența la acvaplanare, manevrabilitatea la uscare, frânarea la uscare, stabilitatea la viteză mare, kilometrajul și multe altele. Prin urmare, eticheta nu poate înlocui testarea calității de către laboratoare specializate sau informațiile furnizate de producători și alții, care utilizează o gamă mai largă de criterii pentru a evalua performanța anvelopelor.