Probitas

Bine ai venit!

Sistemul de control a presiunii pneurilor
De la 1 noiembrie 2014, toate autovehiculele noi trebuie să dispună de această tehnică încă din fabrică
UE a hotărât că toate modelele de autovehicule verificate începând cu 1 noiembrie 2012 trebuie să fie echipate cu un sistem de control a presiunii pneurilor (SCPP). Începând cu 1 noiembrie 2014, un asemenea sistem este prescris pentru fiecare autovehicul nou din clasa M1 (autovehicule pentru transportul persoanelor cu cel mult opt locuri pe scaune în afară de scaunul şoferului).
(Ordonanţa CE661/2009 a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009, articolul 9 alineatul 2)
 

SCPP - de ce?

Motivul noii ordonanţe este că mulţi şoferi îşi controlează foarte rar sau nu-şi controlează deloc presiunea în pneurile autovehiculelor lor, ceea ce are consecinţe uriaşe:
  • O presiune mai mică cu 0,2 bar conduce la un consum de combustibil mai mare cu 1%; la 0,6 bar ajunge deja la 4%
  • Presiunea scăzută conduce la o uzură mai mare a cauciucurilor şi la o durată de viaţă mai mică a acestora. Cauciucul poate fi deteriorat şi la interior.
  • O presiune mai mică cu 1 bar la roata din faţă prelungeşte cu 10% distanţa de frânare în cazul unui carosabil umed
  • O presiune mai mică cu 1 bar micşorează forţele laterale ale cauciucului aproape la jumătate. Acest lucru poate conduce la un comportament înrăutăţit în curbe, în urma căruia autovehiculul poate intra în derapare şi poate ieşi de pe şosea
Sistemele de control a presiunii pneurilor supraveghează presiunea cauciucurilor şi avertizează înainte de modificările de presiune, când valoarea efectivă se abate de la valoarea nominală.
 

SCPP direct şi indirect


Verificați starea presiunii în pneuri și utilizați serviciul senzorului de presiune TPMS
În prezent, pe piaţă concurează două sisteme: manometrele directe şi cele indirecte​.

În cazul sistemelor de măsurare directă, un senzor de presiune, care este instalat în cauciuc sau în ventil, înregistrează presiunea şi temperatura unui pneu. Datele sunt transmise prin radio la un aparat de comandă din autovehicul, iar şoferul primeşte în habitaclu presiunea exactă a fiecărui pneu. Alimentarea cu energie electrică se face prin intermediul unei baterii integrate.
  Sistemele indirecte sesizează rotaţiile fiecărei roţi individuale şi înregistrează modificările diametrului datorate pierderii de aer. În cazul în care un cauciuc pierde aer, diametrul pneului devine mai mic, iar el trebuie să se rotească mai repede comparativ cu celelalte roţi. Sistemul ABS/ESP disponibil recunoaşte rotaţia mai rapidă şi informează şoferul asupra acestui fapt.

Care dintre aceste sisteme se va impune, rămâne de văzut. În SUA, unde există deja de mult timp reglementări legale corespunzătoare, s-au impus sistemele directe. Organismele profesionale estimează că în viitor aproximativ 70% dintre toate autovehiculele noi vor avea instalate la bord SCPP direct.

Reglementările legale sunt totuşi neutre din punct de vedere tehnologic, adică nu există nici o prescripţie referitoare la utilizarea SCPP directe sau indirecte.

 

Care este presiunea corectă și ce altceva merită să știți despre ea?

Fiecare șofer și proprietar de mașină ar trebui să aibă grijă de presiunea corectă a anvelopei. Acest lucru este important nu numai pentru confortul la volan și durata lungă de viață a anvelopelor, ci se traduce și în siguranța șoferului și a pasagerilor săi.
Verificați starea presiunii în pneuri și utilizați serviciul senzorului de presiune TPMS.

 

Care este presiunea potrivită în pneuri?

Este general acceptat faptul că presiunea corectă a pneurilor este o valoare universală de 2,2 bari. Această presiune a anvelopelor este sigură și poate fi menținută în majoritatea mașinilor. Cu toate acestea, pentru a fi mai meticulos cu privire la presiunea anvelopei optimă pentru un anumit vehicul, trebuie să urmați recomandările producătorului. Această valoare este de obicei plasată în manualul de utilizare al mașinii sau pe o plăcuță de identificare specială în cadrul ușii. La unele modele de mașini, aceste date pot fi găsite și pe un autocolant plasat pe capacul portbagajului, la roata de rezervă din portbagaj, în torpedo sau pe clapeta de umplere a combustibilului. Trebuie amintit faptul că anvelopele au, de asemenea, informații despre presiune, dar reprezintă presiunea maximă permisă pentru o anumită anvelopă și nu presiunea corectă a anvelopei mașinii pe care se află montată.

Dacă ați găsit deja plăcuța de identificare în mașină, trebuie să o puteți citi corect. Unitatea de presiune este foarte importantă aici. Presiunea corectă pentru vehicul este de obicei dată în bari. Presiunea corectă a anvelopei este citită în funcție de dimensiunea anvelopei, precum și de greutatea vehiculului cu pasageri și încărcare, adică câte persoane sunt transportate și dacă există bagaje în mașină. De asemenea, este foarte important ca plăcuțele să ofere informații separate despre presiunea optimă a aerului în anvelopele din față și o informație separată despre ceea ce ar trebui să fie presiunea aerului din anvelopele din spate. Acest lucru se reflectă în săgețile de deasupra tabelului cu valori de presiune.
 
De asemenea, trebuie amintit faptul că temperatura aerului afectează, de asemenea, ceea ce presiunea anvelopei este optimă pentru o anumită mașină la un moment dat. În primul rând, desigur, ar trebui să urmați recomandările producătorului pentru a menține presiunea corectă în raport cu condițiile, dar atunci când se așteaptă scăderi rapide ale temperaturii, este bine să creșteți presiunea anvelopei cu aproximativ 0,2 bari.



Când este cel mai bun moment pentru a verifica presiunea în pneuri?
  
Există câteva reguli importante cu privire la momentul în care este mai bine să se măsoare presiunea anvelopelor. Cu siguranță trebuie să o faceți în mod regulat și veți evita multe situații neplăcute. Un obicei foarte bun este să verificați cât de mult aer este în prezent în anvelope în timpul fiecărei vizite la benzinărie. O altă practică este de a verifica în mod regulat presiunea la fiecare 30 de zile. De asemenea, merită verificată presiunea roților cu fiecare schimbare a temperaturii aerului cu 10 grade. Presiunea pneurilor ar trebui, de asemenea, să fie măsurată înainte de orice călătorie. O altă regulă importantă este să le măsurați pe roți reci, adică la cel puțin 30 de minute după terminarea călătoriei.



Presiunea și siguranța anvelopelor
 
Presiunea pneurilor afectează siguranța la volan. Când presiunea roții este prea mică, structura internă a anvelopei este deteriorată. Un alt risc este creșterea rezistenței la rulare, care, la rândul său, poate duce la un consum de combustibil cu până la 5% mai mare. Presiunea prea mare a anvelopelor scurtează durata de viață a benzii de rulare cu până la 25%. În acest moment, trebuie menționat faptul că suprafața de contact distorsionată a anvelopei cu solul poate agrava semnificativ precizia direcției mașinii și stabilitatea acesteia în timpul virajelor - acest fenomen este popular numit anvelope "plutitoare". O masina care are anvelope cu presiune redusa este mai expusa la un alt fenomen – acvaplanarea – cu o anvelopa aplatizata, apa trebuie sa parcurga o distanta mult mai mare inainte de a fi complet drenata spre exterior. O anvelopă mai puțin umflată se supraîncălzește, iar acest lucru poate fi periculoas atunci când conduceți cu viteză mare.
 
Când presiunea anvelopei este prea mare, aceasta o expune la deteriorare ca urmare a căderii într-o gaură sau a lovirii bordurii. Presiunea prea mare a anvelopelor se traduce într-o zonă de contact mai mică între anvelopă și șosea, ceea ce, la rândul său, provoacă o deteriorare a aderenței. Presiunea crescută a roților se traduce, de asemenea, negativ în confortul la volan – denivelările sunt mai puțin atenuate – ceea ce duce, în plus, la un nivel mai ridicat de zgomot. Un alt inconvenient asociat cu presiunea prea mare a anvelopelor este uzura mai rapidă a componentelor suspensiei, ceea ce duce la o absorbție mai slabă a șocurilor. În cele din urmă, poate duce chiar la defectarea sistemelor electronice.



TPMS: ce este și cum funcționează?
 
Senzorul TPMS, vizibil și pe tabloul de bord al mașinii, este un sistem de monitorizare a presiunii în anvelope. Din noiembrie 2014, toate mașinile destinate vânzării în Uniunea Europeană trebuie să aibă instalat un senzor de presiune a anvelopelor TPMS.



Ce înseamnă TPMS?
 
În limba engleză înseamnă un sistem de monitorizare a presiunii în anvelope. Cu alte cuvinte, TPMS este un senzor de presiune în anvelope. Senzorul TPMS verifică continuu starea presiunii în anvelope a mașinii și informează dacă presiunea este corectă, precum și dacă aceasta afectează conducerea vehiculului, siguranța șoferului și a pasagerilor și consumul de combustibil.Acestea monitorizează presiunea sau presiunea diferențială în mod continuu, în funcție de tipul de sistem TPMS. Șoferul vehiculului primește informații în timp real despre starea presiunii și, prin urmare, poate reacționa rapid, de exemplu, mergând la cel mai apropiat centru de service Premio pentru a verifica senzorii TPMS.



Cum funcționează TPMS?
 
Senzorii de presiune TPMS, care sunt instalați în autoturisme, sunt împărțiți în două tipuri:
  • Senzori de presiune TPMS direcți
  • Senzori de presiune TPMS indirecți.
Un sistem TPMS direct este o instalație care este de obicei plasată în anvelope lângă supapele de aer. Sistemul tpms direct este format din elemente precum:
  • senzori de presiune
  • Emițătoare radio
  • Sursă de alimentare proprie. 
Datorită acestei soluții, computerul de bord primește de la sistemul TPMS direct informații exacte despre valoarea presiunii în fiecare dintre anvelope și o afișează pe ecran. Alinierea fiecărui senzor cu computerul de bord este foarte precisă.
 

Un sistem TPMS indirect este de fapt doar o imitație a unui sistem TPMS. Având în vedere adevăratul lor mod de lucru, acestea sunt una dintre funcțiile sistemelor ABS și ESP. Merită menționat faptul că sistemul TPMS indirect este mult mai ușor de utilizat pentru vehicul.
În acest sistem, sistemele ABS și ESP primesc informații în timp real de la senzorii lor cu privire la numărul de rotații ale roților individuale. Cu cât presiunea anvelopei este mai mare, cu atât diametrul real al roții este mai mare. Cu cât presiunea din roată este mai mică, cu atât diametrul său real este mai mic. Sistemul TPMS indirect, care are acces la aceste informații, convertește rotația roții și, dacă detectează o diferență după un timp, informează șoferul prin iluminarea indicatorului de presiune incorect într-o anumită anvelopă.



Care sunt avantajele unui senzor de presiune în pneuri?
 
Senzorii de presiune TPMS, instalați în mașini, aduc multe beneficii. Printre avantajele senzorilor de presiune, trebuie menționate următoarele:
 
  • Senzorul de presiune a aerului ajută la menținerea presiunii corecte în pneuri
  • Senzorul TPMS poate crește siguranța șoferului și a pasagerilor pe șosea
  • Senzorul de presiune a aerului crește confortul la rulare
  • Senzorii de presiune din pneuri reduc uzura anvelopelor
  • Senzorul TPMS reduce distanța de frânare
  • Indicatorul de presiune a anvelopelor îmbunătățește semnificativ consumul de combustibil.


Cât costă întreținerea unei anvelope cu un TPMS direct?
 
Intretinerea anvelopelor cu TPMS direct costa mai mult decat cu TPMS indirect. Acest lucru se datorează în primul rând faptului că îngrijirea adecvată a anvelopelor cu un sistem TPMS direct necesită piese și manoperă suplimentare. În plus, indicatorul de presiune în pneuri cu un sistem direct este susceptibil la deteriorare în timpul demontării anvelopelor. Un alt cost este calibrarea pe care senzorul de presiune a aerului din roată trebuie să o suporte în sistemul TPMS direct, atât după schimbarea anvelopelor, cât și după schimbarea poziției roții. Senzorul de aer din roți este predispus la defecțiuni.
Senzorul TPMS are nevoie de service? Experții premio au echipamentul necesar și au cunoștințele și experiența necesare pentru a face un diagnostic inițial al problemei, iar apoi împreună cu dumneavoastră veți decide cu privire la următorii pași.